72
(063) 112-112-1
РУС | УКР

Пожежні перевірки у світлі нового Кодексу

Що треба знати підприємцям? Якими повноваженнями наділені перевіряючі органи пожежного нагляду?

У попередній статті ми проаналізували нововведення українського законодавства, що вступили в дію з прийняттям Кодексу цивільного захисту населення, двох законів України і Постанови Кабінету Міністрів.

У цій статті ми спробуємо розібратися: чи змінилися повноваження органів пожнагляду і як це вплине на діяльність підприємців.

Здавалося б, що відміна дозволів на початок робіт має право називатися "революційною" новелою в законодавстві. Чи це так?

Як відмічала прес-служба Державної служби України в надзвичайних ситуаціях, основними досягненнями Кодексу є введення норм, що зменшують контроль і нагляд в пожежній безпеці, повна відміна процедури отримання дозволів пожнагляду на початок робіт і у виключно судовому порядку призупинення роботи госпсуб'єктів. І усе це — для спрощення ведення бізнесу в Україні.

Але, хіба усі підприємства отримували ці дозволи раніше? Звідки ж тоді в нашій країні така кількість нелегальних копанок, кар'єрів, що незаконно розробляються, шлакових відвалів? Питання риторичне.

Усі законодавчі ініціативи приймаються виключно для законослухняних громадян, які тепер стануть подавати декларації відповідності, у тому числі, контори і офіси. А Державна служба України в надзвичайних ситуаціях по поданих деклараціях створить свою велику базу даних для здійснення своєї діяльності і виправдання своїх зарплат. 69 стаття КЦЗУ знову наділила повноваженнями держоргани пожнагляду по застосуванню санкцій за порушення законодавства по пожбезпеці і підтвердила їх право виписувати приписи і постанови. Усе це органи пожнагляду мали у своєму розпорядженні і раніше, до 1 липня.

Простий приклад. ФОП займається роздрібною торгівлею друкованих ЗМІ, канцтоварів і іграшок, має декілька орендованих прилавків в різних магазинах міста і офіс в арендованій квартирі. Подавши декларацію на реєстрацію, ФОП має бути готовий до того, що органи Державної служби України в надзвичайних ситуаціях можуть перевірити усі вказані в декларації торгові точки, а також його офіс. По торгових точках, можливо, все опиниться в порядку, якщо власники магазинів, в яких вони розташовані, вже встигли отримати дозвіл на початок робіт. Можна навіть припустити, що у такому разі пожнагляд в ці магазини не піде. А ось в офіс - обов'язково, адже власники квартир навряд чи стануть подавати декларації. І отримає наш ФОП повну програму: грати на вікнах (перший поверх) зробити такими, що відкриваються, вогнегасник — до кожної кімнати, ще — контур заземлення : офісна техніка адже! Увесь євроремонт: пластик на стінах, ковролін на полу, пінопласт на стелі - демонтувати, як матеріали, що виділяють при горінні отруйні речовини і багато диму. Ще розкажуть, а то і пропишуть в приписі, про необхідність придбати і встановити системи сповіщення і пожежогасіння. А на прощання настійно порекомендують оформити річну підписку на профільний журнал.

На усунення недоліків, вказаних в приписі пожнагляду, госпсуб'єкту належить календарний місяць.

Викликають багато питань і законодавчі новації для підприємств/підприємців високої міри ризику.

Третьою частиною ст. 57 КЦЗУ і Постановою КМУ за № 306 від 29 лютого 2012 року перераховані критерії оцінки міри ризику госпдіяльності, і визначена періодичність планових перевірок органами пожнагляду : щорічно - для госпсуб'єктів з високою мірою ризику; раз в три роки - для середньої і кожні п'ять років — для незначної.

До 1 липня підприємства високої міри ризику могли вибирати, чи проходити їм експертизу у незалежних експертів або ж безпосередньо в органах пожежного нагляду. Тепер же проводити цю експертизу мають право лише незалежні експерти, що мають ліцензію на право здійснення цієї діяльності. У зв'язку з цим можна з упевненістю прогнозувати масове зростання кількості госпсуб'єктів, що побажали зайнятися так затребуваною і "хлібною" діяльністю. Що неминуче спричинить підвищення вартості і самої ліцензії на здійснення цієї діяльності, і вартості експертного висновку. Усі обов'язкові засоби пожежогасінні : вогнегасники, другі (запасні) входи-виходи, горезвісні пожежні рукави, ящики з піском, лопати і відра; автоматизовані системи сповіщення і пожежогасінні повинен придбати і завжди мати в наявності в робочому стані госпсуб'єкт високої міри ризику. А ще - сплатити експертизу, незалежну і ліцензовану. Кінець кінцем, за усе це у черговий раз заплатять громадяни України : адже госпсуб'єкт усі свої витрати обов'язково перенесе на вартість своїх товарів/послуг.

Перевірки пожнагляду, як і раніше, будуть щорічними: нічого не змінилося. А ось відповідальність незалежних ліцензованих експертів за видане укладення якось законодавцем не прописана. Для порівняння: в Росії подібний експертний висновок обходиться підприємству в 500 тис. — 1 млн. крб. (125 -250 тис. грн). Термін дії такої експертизи - три роки, і пожнагляд впродовж цього часу законодавчо втратив право перевіряти це підприємство, тому що увесь нагляд за пожежною безпекою здійснює незалежний ліцензований експерт, що видав укладення. І усю відповідальність, у разі виникнення пожежі, експерт повністю розділяє з підприємством. У нас же такий експерт, може тільки втратити своїй ліцензії. А ось міра відповідальності експерта і процедура позбавлення його ліцензії законодавцем не прописані. Пожнагляд, перевіряючи підприємство, порушення і недоліки, без сумніву, виявить і припис випише. І його необхідно буде виконати обов'язково, як того вимагає законодавство.

При написанні цієї статті виникла думка поцікавитися статистикою перевірок по рідному місту Донецьку. Зайшовши на офіційний сайт Донецького міського управління Головного управління Держтехногенбезпеки в Донецькій області, (http://www.donetsk.mns.gov.ua/content/normativnabaza.html), виявив звіт про виконання план-графіку планових перевірок об'єктів суб'єктів господарювання органами пожежного нагляду Донецької області в місті Донецьку за минулий 2012 рік. Всього було перевірено 5187 об'єктів госпсуб'єктів, у тому числі: високої мірі ризику - 2869; середньої - 98, з незначною - 2220. Звіти за перше півріччя поточного року на сайті відсутні, а ось план-графік планових перевірок на третій квартал - є. Заплановані 3026 перевірок, з них 30 новобудов. Тобто, тільки в одному третьому кварталі планується перевірити небагатьом менше об'єктів, ніж за увесь минулий рік. Адже ще буде четвертий квартал! Думається, що це не випадково: з прийняттям "революційних дерегулятивних протикорупційних" змін законодавства, у органів пожнагляду настала "гаряча пора".

За адмінсуди замовимо слово

До 1 липня призупинити роботу підприємства/підприємця можна було постановою посадовця районного органу держпожнагляду. З 1 липня ЗУ № 353 і КЦЗУ позбавляють органи держпожнагляду такого права і передають це право виключно адміністративним судам (нова 183.6 стаття КАСУ). Тобто, адмінсуди наділяються повноваженнями підтверджувати або не підтверджувати законність прийнятих держпожнаглядом рішень. Правда, госпсуб'єкт теж має право подати в адмінсуд заяву про відміну рішення про призупинення роботи підприємства, у разі, якщо обставини, що послужили основою для винесення цієї ухвали перестали існувати або скасовані. Дуже сумнівно, що госпсуб'єктам сподобається така перспектива, особливо, з нашими судами.

До того ж, адмінсуди покликані захищати права, інтереси і свободи фіз/юр. осіб від неправомірних дій і/або бездіяльності органів влади і місцевого самоврядування. А ці нововведення надають адмінсудам право (чи обов'язок?) розглядати спори по позовах самої виконавчої влади, наділеної ще і функціями контролю. Тобто, судова влада розглядає позов влади виконавчо-контролюючої, захищаючи і відстоюючи чиї права? Іншими словами: судова влада допомагає виконавчій владі здійснювати контрольно-управлінську діяльність за допомогою судочинства. Це нагадує позбавлення депутатських мандатів судовим рішенням. Погодьтеся, дуже схоже: тому, що не узгоджується з Конституцією України, адмінсуди покликані своїми рішеннями надати легітимність. Адже, згідно шостої статті Конституції, державна влада в країні розділена на законодавчу, виконавчу і судову. Стаття 124 Конституції: "суди здійснюють правосуддя"; стаття 55: ". забезпечують функцію захисту майнових і немайнових прав і інтересів фіз/юр. осіб, що охороняються законом, в галузі цивільних і господарських правовідносин" (рішення КСУ за № 1-рп/2008 від 10 січня 2008р.).

До того ж, КАСУ і до ухвалення усіх цих "революційних" законів надавав владі право звертатися в адмінсуди в порядку, передбаченим законодавством. Які вже тут новації, тим більше "революційні"?

А підприємства/підприємці позбавлені навіть можливості оскаржити рішення адмінсуду в касаційній інстанції.

Але комітет з питань правосуддя позитивно оцінив усі законодавчі нововведення і визначив, що представники ВАСУ також ніяких нарікань і заперечень не висловлювали.

Залишається у черговий раз позаздрити тим країнам, де суб'єкти влади взагалі не мають права звернення до адміністративного суду проти фіз/юр. осіб, наприклад, в Німеччині і Франції. Проте в нашому житті може виявитися, що можливість судового контролю принесе якраз дуже позитивний результат - життя покаже.

Аналітичне видання "ЮРИСТ & ЗАКОН" звернулося в ЮФ "Контакт" за роз'ясненням з цього питання.
Стаття була опублікована в №50, 26.07.2013 - 01.08.2013.



Знижка 10% від ціни конкурентів.

Консультація експерта

"Підготовка до перевірки пожежного нагляду"

Витративши 1 700 грн і 1.5 години Ви можете заощадити до 133 350 грн.

Знижки при замовленні монтажу пожежнох сигналізації в грудні!